Kylauudis.ee

on kodanikualgatuse korras sündinud infoportaal, mis vahendab kodukandi uudiseid ja elulist infot inimeselt inimesele. Loe lähemalt!

ENFRDEESFILVVRO

Kaastööd ja kirjad
palume saata e-posti aadressil info@kylauudis.ee

Nädala mõte

"Pilk üle õla ja sammuga edasi."

Vaata nädala mõtete arhiivi!

Viimased uudised

Arhiiv

Sõbrad, toetajad

oktoober 2018
E T K N R L P
« sept   nov »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Automudelismi juhtrajasõidu MM-il „jääkarudemaal”

13.- 20. oktoobrini toimusid Soomes, Vaasas järjekordsed automudelismi juhtrajasõidu maailmameistrivõistlused ISRA 2018.

Hotell Vallonia Vaasas, kus toimusid automudelismi juhtrajasõidu maailmameistrivõistlused ISRA 2018 Foto Johannes Mets

Hotell Vallonia Vaasas, kus toimusid automudelismi juhtrajasõidu maailmameistrivõistlused ISRA 2018. Foto: Johannes Mets

Karmen parandas oluliselt oma positsiooni ISRA reitingutabelis ja tõusis 101. positsioonile

Võistluspaik asus hotelli Vallonia keldrikorrusel, samas ka ööbisime.

Mõned eksootilisemate maade (Brasiilia, Uus-Meremaa) võistlejad olid avaldanud arvamust, et Vaasa pidigi olema koht, kus elavad ainult jääkarud. Osales 16 riiki, kes kõik ka varasematel MM-idel osalenud. Eestlasi osales sel korral kuus: Kaiar Tammeleht Sauelt, Margus Jõgilaine ja Reio Lõhmus Haapsalust, Karmen Mets Jõõprest, Heiko Tamme, kes elab ja töötab hetkel Soomes ja Einar Viira Äksist. Sindist sõitsime Karmeniga välja juba 9. oktoobril, et saaks enne võistlusi rajaga kohaneda ja see kulus marjaks ära. Esimesed päevad kulusid Karmenil uue puldiga kohanemisele ja eri mudelite seadistuste paika saamisega. Neljapäeval ja reedel hakkas sõit juba ilmet võtma.

Laupäeval algasid võistlused PR-24 klassiga. Osales 69 kaheliikmelist meeskonda. Siinjuures tuleb märkida, et võistlema lubati ka päris palju kohalikke ISRA reitinguta võistlejaid. Ette olid nähtud ametlikud treeningsõidud ja samas jagati ka võistkondadele loosi teel välja mudelikomplekt (raam, mootor, kaks paari kumme ja kaks keret). Treeningsõitude lõpuks pidi võistlusmudel koos olema ja tehnilisse komisjoni antud. Kuna Karmen sõitis paaris Haapsalu noormehe Reioga, siis jagasime tööd omavahel ära ja saime kõigega kenasti hakkama. Peale tehnilist komisjoni algasid kvalifikatsioonisõidud.

Kvalifikatsioonisõitude põhjal jagati võistlejad üheksasse gruppi. Karmen ja Reio platseerusid keskmisse, ehk siis E gruppi. Alustasid nagu ikka, nõrgemad ja tase kruvis kord korralt kõrgemaks. Meie omadest olid esimesena võistlustules Heiko ja Einar. Kuigi mudel sõitis tõrgeteta, ei saanud nad oma sõitu korralikult käima ja lõppprotokolli märgiti neile 55. koht. Järgmisena asusid Eestist raja äärde Karmen ja Reio. Juba treeningutel oli neil kokku lepitud, kes missugust rada sõidab ja see plaan töötas ilusti. Kahjuks eelviimases sõidus, kui raja ääres oli Karmen, tuli sunnitud boksipeatus, sest ülekande hammasratas sai viga. Kaiar ja Reio vahetasid selle nobedasti ära, aga kolm-neli ringi läks sellega kaduma. Lõppprotokolli meie paarile 34. koht – seni kõrgeim koht Karmenil MM-idel selles klassis. Kaiar ja Margus tegid oma etteaste igati korralikult ja tasuks 12. koht lõppprotokollis. Selle klassi võitjad selgusid kõige tugevamas ehk siis A grupis.

Esikolmik:

1. Dominiukas Budrys, Leedu ja Jonatan Forsyth, Inglismaa
2. Olli Kantamaa ja Matti Fyhr, Soome
3. Raivis Jansons ja Edijs Zaks, Läti

Järgmisena oli kavas ES-32 klass ja edaspidi tegutsesid kõik võistlejad individuaalselt. Osalejaid oli kokku 107. Meilt võistlesid Kaiar Tammeleht, Karmen Mets, Heiko Tamme, Margus Jõgilaine ja Reio Lõhmus. Karmeni jaoks oli seekord kasutada kaks mudelikomplekti, et saaks teha parima valiku. Alguspäevadel ja ka treeningsõitudel selgus, et Karmen suudab nõrgema mootoriga sõita paremaid ringiaegu. Võimsama mootori taltsutamisega oli Karmen natuke hädas ja mitte igakord ei kaalu võimsama mootori kiirus üles sõidumugavust. Seda eriti kurvides. Lõpuks sai ka välja valitud kummipaar, mis kõige paremini jooksis. Läbi kvalifikatsioonisõitude jagati võistlejad 15 gruppi. Võistlussõitudes oli näha, et Reiol annab tunda vähene kogemus – esimest korda MM-il. Lõpuks platseerus ta 76. kohale. Heiko oli küll suurema kogemusepagasiga, kuid ei suutnud ennast realiseerida ja taandus lõpuks 84. kohale. Karmeni sõit oli ka liimist lahti, sest treeningu- ja kvalifikatsiooniaegadele jäi ta alla 0,1-0,3 sekundit ja 53. koht protokolli. Täielikult põrus meie esisõitja Kaiar, kes oli hädas tehniliste probleemidega – 49. koht. Ainsana tõi kastanid tulest välja Margus, kes sai eelsõitudest edasi poolfinaali 18. kohaga, kuid pidi poolfinaalis loovutama mõned kohad ja sai lõpuks kirja 21. koha.

Esikolmik:

1. Jaroslav Recek, Tšehhi
2. Vladimir Horky, Tšehhi
3. Olli Kantamaa, Soome

F1-32 klass on sõidutehnika poolest kõige nõudlikum klass, sest kerel puudub praktiliselt aerodünaamika. Kokku osales selles klassis 100 võistlejat. Eestist võistlesid Kaiar Tammeleht, Karmen Mets, Einar Viira ja Heiko Tamme. Treeningsõitudel oli seekord tõsine probleem Karmeni mudelile sobiva kummipaari valik. Läbiproovitud viiest paarist olid kõik Karmeni jaoks libedad. Jäänud oli veel kaks paari. Siis sattus Karmeni sõitu vaatama Kaiar ja ta soovitas juhtpuldile lisatakistuse vahele panna. Sellest oli abi ja kohe paranesid ringiajad. Ka sobiva kummipaari valik läks lihtsamaks. Läbi kvalifikatsioonide jagati võistlejad 13 gruppi ja Karmen kvalifitseerus keskmisest ühe koha kõrgemale ehk siis F gruppi. Kuidagi ei saanud oma sõitu käima Einar ja Heiko. Ka kimbutasid neid tehnilised probleemid ja lõppprotokolli kirjutati vastavalt 80. ja 87. koht.

Karmen sõitis enam-vähem korralikult. Sõiduvigu oli vähe, kuid jälle ei saanud ta üles treeningutel ja kvalifikatsioonis näidatud kiirust. Kui Karmeni grupp lõpetas, oli ta jooksvalt 12. kohal. Sõita jäi veel viiel grupil, nii et teoreetiliselt oleks Karmen võinud arvestada 52. kohaga. Kuna on tegemist tehnikaspordiga, siis ei ole asjad kunagi selged enne lõppu. Järgmistes gruppides hakkasid võistlejad pudenema ühe- kahe- ja kolmekaupa nii et Karmeni positsioon paranes pidevalt. Kui viimane grupp lõpetas, oli selge, et Karmen hõivas 41. koha. Seni parim koht selles klassis MM sarjas. Kaiar tegi eelsõidu igati korralikult, saavutades 14. koha ja pääses seega poolfinaali. Poolfinaalis pidi ta aga ühe positsiooni loovutama ja sai lõppprotokolli kirja 15. koha.

Esikolmik:

1. Donimiukas Budrys, Leedu
2. Olli Kantamaa, Soome
3. Alexandre Leite, Brasiilia

Viimane ja kõige kiirem klass: ES-24. Osales 108 võistlejat. Eestist Kaiar Tammeleht, Karmen Mets, Margus Jõgilaine, Reio Lõhmus ja Heiko Tamme. Ka siin oli Karmenil valida kahe mudeli vahel ja järjekordselt sõitis ta paremaid ringiaegu lahjema mootoriga. Kummivalik sujus siin ladusamalt, kui vormelis. Kvalifikatsiooniga jagati võistlejad 14 gruppi. Karmen startis H grupis. Esimestena olid meilt võistlustules Heiko ja Reio. Reiol andis jällegi tunda vähene kogemus, kuid Heiko ei saanud järjekordselt mudelile hoogu sisse. Lõpuks Heikole 92. koht ja Reiole 67. koht. Karmeni sõit ei laabunud hästi, palju oli sõiduvigu. Kiiruse poolest oli mudel täiesti konkurentsivõimeline. Tasuks 54. koht. Kaiaril ja Margusel sujus sõit kenasti, kuid väga tasavägiselt. Lõpuks edestas Kaiar Margust ainult 3 sektoriga. Kaiar 35. kohal ja Margus 36. kohal.

Esikolmik:

1. Antonin Vojtik, Tšehhi
2. Vladimir Horky, Tšehi
3. Raivis Jansons, Läti

Lõppkokkuvõttes võib selle MM-iga rahule jääda. Karmen parandas oluliselt oma positsiooni ISRA reitingutabelis ja tõusis 101. positsioonile, kuigi salasoovist jäi puudu üks koht. Siinjuures, tagasi tulles esimese klassi PR-24 juurde, võib tõdeda, et 100 hulka jõudmine olekski olnud reaalne, kui poleks pidanud hammasratast vahetama. Selle soovi täitumine jääb järgmiseks korraks Inglismaal, Corbyś.

Selle sõidu teokssaamise eest kuuluvad meie tänusõnad Fein-Elast Estoniale, AS Danspinile ja AQ Lasertoolile. Tori vald aitas meil soetada uued kaasaegsed juhtpuldid, mis andsid ka oma osa kordaminekule.

Johannes Mets
Sindi ANK tehnikaringi juhendaja
MTÜ Sindi Mudelisport

Comments are closed.