TÄNASEST SÕIDAVAD PÕHJA-PÄRNUMAA TEEDEL TUTTUUED LIINIBUSSID

MTÜ Pärnumaa Ühistranspordikeskuse juhataja Andrus Kärpuki kinnitusel alustab Pärnumaa põhja liinigrupp reisijate teenindamist seninägematu varustusega uute bussidega Mercedes-Benz Sprinter, Temsa MD9 LE ja Iveco Crossway LE. Koos veel saabumata bussidega võetakse ühtekokku kasutusele 39 uut liinibussi.

Kalju Kasemaa oma Mercedes-Benz Sprinter väikebussi roolis. Fotod: Kalju Kasemaa
Kalju Kasemaa oma Mercedes-Benz Sprinter väikebussi roolis. Fotod: Kalju Kasemaa

[pullquote]Bussijuhi tööd olen järjepidevalt pidanud alates aastast 1991. Seega 29 aastat.[/pullquote]Bussid on astmeteta sisenemisega, varustatud kaldteega, mis võimaldab mugavat peale- ja mahaminekut ratastooli või lapsevankriga. Bussid vastavad kõige rangemale Euro 6 heitmestandardile ja on varustatud alkolukuga, turvavöödega. Näidiktablood teatavad reisijatele liini numbrit ja marsruuti, sisetablood annavad märku peatustest. Automaatse teavituse süsteem teatab peatuseid ka häälega. Väljumise soovist annavad reisijad juhile teada stoppnupule vajutamisega. Lisaks on bussid varustatud tulekahjusignalisatsiooni, konditsioneer ja nutiseadmete USB-laadimispesadega. Validaatorid asuvad esimese ja teise ukse lähedal.

Uutest bussidest on kolm Mercedes-Benz Sprinter väikebussid, 18 keskmise suurusega Temsa MD9-LE ja 18 suuremat bussi, neist 14 mudeliks on Iveco Crossway LE Line ning nelja mudeliks MAN Lions City LE.

Kalju Kasemaa räägib, et on 11 aastat ja kolm kuud keeranud Tšehhi tehase SOR bussirooli, mis talle kogu selle ajajooksul ausa tööga teenitud leiva lauale tõi. „Suured tänud Pärnu Hansaliinide meeskonnale meeldiva koostöö eest,” kiidab Kasemaa seniseid töökaaslaseid. Aga reisijaid on ta vedanud juba ammu enne Hansaliinides töötamist.

„Bussijuhi tööd olen järjepidevalt pidanud alates aastast 1991. Seega 29 aastat. Peale Nõukogude armees teenimist astusin Pärnu ATP-sse bussijuhtide kooli. Pärast lõpetamist alustasin tööd kollase Ikarusega linnaliinidel. Kuus aastat sõitsin lühikese bussiga ja neli aastat lõõtsaga Ikarusel.” Aastal 2000 pakuti talle tööd muudetud nimetusega Pärnu Bussiparki maakonna ja kaugliine teenindama. „Sõitsin Scania bussiga. Kaugliinideks oli Tallinn, Haapsalu, Rakvere, Jõhvi, Mustvee, Tartu, Valga, Võru,Viljandi. Olen ka ühel välisreisil sõitnud.”

Seda välisreisi meenutab Kasemaa veel nüüdki elavate piltidega, sest sõitjateks olid tõukoerad ühes nende peremeeste ja -naistega. „Sihtpunktiks oli Hollandi pealinn Amsterdam, kus toimus ülemaailmne koertenäitus. Tellija soovil sai bussi tagumine salongi osa istmetest tühjaks tõstetud. Koerad lesisid puurides põranda peal bussi tagaosas ja peremehed istusid eespool istmetel.”

Kasemaa on juhtinud linnaliinil ka ühte esimestest Rootsist ostetud vähekasutatud Volvo lõõtsbussi. „Põhiliselt teenindasin sellel ajal number 40 liini. Kuna tollel ajal töötasid Sindi bussis hommikust õhtuni konduktorid, siis pidid nende busside salongid olema varustatud küttega,” võrdleb staažikas bussijuht tänaseid olusid ammuste aegadega, kui olud ja bussid olid hoopis teistsugused.

„Hilisemal nime vahetusel sai Pärnu Bussipargist Go Bus, kus jätkasin taas kaug- ja maakonna liinidel vedu. 2009. aastal võitis Pärnu maakonna põhja regiooni teenindamise Mulgi Reisid. Läksin üle Mulgi Reisidesse. Mulgi Reisid vahetas nime Hansaliinide vastu, kuid töö sisu jäi samaks.

» Kasemaa kiidab uute busside sõiduomadusi

Tänasest jätkab palju näinud bussijuht Sebes. „Mulle anti 19-kohaline uus Mercedes tüüpi buss.”

AS Sebe kohustab bussijuhte kandma ühtset riietust. „Sebe firma andis meile ühtse lõikega õmmeldud kaks sinist lühikeste käistega särki. Kõik said ka ühesugused lipsud ja nimesildid, mis kinnituvad särgile magnetiga. Aprilli lõpus saavad bussijuhid ka ühesugused vestid.”

Kasemaa kiidab uute busside sõiduomadusi. „Näiteks seesama Mercedes sprinter, millega mina sõidan, lülitab foori all peatudes mootori automaatselt välja. Kui soovin sõitu jätkata, siis vajutan kergelt gaasipedaali ja mootor lülitub automaatselt uuesti tööle. Selliselt peatumistel mootori seiskumine vähendab loodusesse paiskuvaid heitgaase.” Kasema selgitab, et bussil on abs pidur, mis takistab libedal teel külglibisemist. Kui buss juhtub rattaga puutuma tee keskel asuvat telgjoont, siis annab sellest kohe märku signaalhäire.

„Hommikul mootor enne ei käivitu kui puhun alkomeetrisse. Peale mõningast testimist annab alkolukk teada vastuse. Kui vastus näitab nulli, alles siis saab mootorit käivitada. Kui peale sõitu seisab buss üle 20 minuti, siis tuleb jälle alkomeetrisse puhuda,” räägib Kasemaa. „Rool on kerge ja mulle meeldib väga automaatne käiguvahetus. Salong on soe. Vajadusel saab panna peale kindla temperatuuri, mis vastavalt lülitab kas sooja välja ja lülitab konditsioneeri sisse või vastupidi.”

Mis puutub teedesse, siis on olukord muutunud oluliselt paremaks. „Mäletan aegu kus vanasti oli kevadeti lumesulamise ajal näiteks Lepplaane tee nädal aega läbimatu. Tänaseks on olukord paranenud. Maha on pandud asfaltkate ja kruusateid hööveldatakse sageli.”

Täna hommikul alustas Kasemaa kell 06.35 esimest reisi Torist. Järgmisele ringile väljus ta kell 07.50 Pärnu bussijaamast Lihulasse jne. kuni tööpäeva lõpuni. „Homme hommikul tuleb tõusta juba 4.40,” lausub Kasemaa jutuajamise lõppedes.

Urmas Saard