Rakvere teatri 80. hooaja uuslavastus: läbi kannatuste, katsumuste ja tihti ka ohverdamiste jõutakse äratundmisele

13. septembril alustas Rakvere Teater oma 80. juubelihooaega uuslavastuse “Nagu peeglis” esietendusega. Lavastus baseerub Ingmar Bergmani 1961. a esilinastunud filmil “Såsom i en spegel”.

Ingmar Bergmani Nagu peeglis, Rakvere Teatri uuslavastus. Foto Peeter Rästas
Ingmar Bergmani “Nagu peeglis”, Rakvere Teatri uuslavastus. Foto: Peeter Rästas

[pullquote]peaaegu meeleheitlik katse väljendada üht eluhoiakut: Jumal on armastus ja armastus on Jumal[/pullquote]Rakveres seadis materjali lavale Madis Kalmet, kunstnik on Pille Jänes, valguskunstnik Priidu Adlas ning muusikaline kujundaja Peeter Konovalov Ugalast. Osades Grete Jürgenson, Märten Matsu, Madis Mäeorg ja Tarvo Sõmer.

Ingmar Bergman sündis 14. juulil 1918. aastal Uppsalas. Ta on 20. sajandi väljapaistvamaid filmi- ja teatrirežissööre. Bergman alustas ülikoolis teise maailmasõja eelõhtul kunsti, ajaloo ja kirjanduse õpinguid ning lõpetas Stockholmi Ülikooli esimesel sõjasuvel 1940. Tudengipõlves tekkis temas kirglik huvi teatri vastu, ehkki esialgu olid näitlemine, käsikirjade kirjutamine ja õpilaslavastuste juhendamine kõrvalised hobid. Bergmani kunstnikutee algas 1940. aastal Stockholmi Kuninglikus Draamateatris režissööri assistendina.

1944. aastal oli 25-aastane Ingmar Bergman juba noorim teatrijuht Rootsis, Helsingborgi Linnateatris. Filmirežissöörina debüteeris ta vahetult pärast teist maailmasõda oma stsenaariumi järgi loodud filmiga „Kriis” (1945). Ehkki Bergmani tuntuimate teoste linastumiseni läks veel aega, oli ta järgneva kümne aasta jooksul režissööriks enam kui kaheteistkümnele filmile.

1960ndatest aastatest alates veetis Bergman suure osa ajast Fårö saarel. Ta sattus saarele juhuslikult, otsides võttepaika filmile „Nagu peeglis”, armus sealsesse keskkonda esimesest silmapilgust ja ostis sinna omale elamise.

“Nagu peeglis” oli Bergmani sõnul ennekõike seotud tema ja Käbi Laretei abielulise kooseksistentsiga. Oma mälestusteraamatus “Pildid” toob ta välja, et see film oli peaaegu meeleheitlik katse väljendada üht eluhoiakut: Jumal on armastus ja armastus on Jumal.

Lavastaja Madis Kalmeti jaoks on Bergmani “Nagu peeglis” peamiseks ning olulisimaks teemaks see, et läbi kannatuste, katsumuste ja tihti ka ohverdamiste jõutakse äratundmisele, et elu ainus vundament ja põhitõde on armastus.

Lavastust mängitakse sel hooajal suuremates ja väiksemates teatrimajades üle Eesti.

Laila Talunik
Rakvere Teatri turundusjuht

Samal teemal:

Pildil praegused teatrijuhid Peeter Raudsepp ja Velvo Väli. Foto  Helen Solovjev

 

 

 

Rakvere teater avab juubelihooaja 80 tamme istutamisega