Prahas peeti ISRA 2015 maailmameistrivõistlused juhtrajasõidus

2. -10. oktoobrini toimus Tšehhi Vabariigi pealinna Praha lähedal ISRA 2015 MM automudelismi juhtrajasõidus, millest tegi peamiselt oma võistlejatele tähelepanu pöörates hästi sisuka ülevaate Johannes Mets, MTÜ Sindi Mudelisport ja Sindi ANK tehnikaringi juhendaja.

Kohale jõudmine

ISRA 2015 toimumispaik Štirin´is Foto Johannes Mets
ISRA 2015 toimumispaik Štirin´is. Foto: Johannes Mets

Kohe alguses olgu täpsustuseks öeldud, et kuigi ametlik kohanimi oli Praha, siis tegelikult toimus võistlus ca 26 km Prahast eemal, Štirin´is, väga stiilselt renoveeritud mõisakeskuses. Meis tekitas arusaamatust sõna ‘zamek‘, mis oleks pidanud tähendama lossi, kuid meie mõistes jäi peahoone lossi jaoks siiski natuke väikeseks. Ka majapidamishooned ja teenijatemaja asusid peamaja vahetus läheduses. Meie sõitsime kohale mõned päevad varem, et saaks uuel rajal enne võistlusi harjutada, aga päris omaks see siiski ei saanud! Vahepalana olgu märgitud, et Poola kaudu teed valides sõitsime ka läbi Sieradz’i* linna. Eestist osalesid sel korral Kaiar Tammeleht Sauelt, Margus Jõgilaine Haapsalust, Andy Aron Sindist ja Karmen Mets Jõõprest. Võisteldi neljas klassis: PR-24 (meeskonnasõit, kaks võistlejat); ES-32; F1-32 ja ES-24.

Kolm päeva saime harjutada ja siis läks võistluseks. Juba väljakujunenud kava kohaselt oli esimene võistlusklass PR-24 (produkt). Seekord oli tung MM-ile väga suur ja rajale lasti 88 võistkonda (Limbažis oli registreerituid 61). Korraldajatena said tšehhid omale õiguse lisada ilma ISRA reitinguta kohalikke võistlejaid, kuid mööndus tehti ainult selles klassis!

Kummid vedasid noori alt

Kvalifikatsioonis said mõlemad meeskonnaliikmed 30 sek sõiduaega ja tulemus summeeriti. Võistkonnad reastati läbitud teepikkuse järgi. Meie noored Andy ja Karmen saavutasid 36. koha, mis oli hea tulemus. Võrdluseks, Kaiar ja Margus said 60. koha „tänu” väikesele tehnilisele viperusele. Tulemuste põhjal jaotati võistlejad 11 gruppi ja nagu alati, alustasid kõige nõrgemat tulemust näidanud võistlejad. Edasi läks tõusvas joones. Meie noored stratisid E grupis ja alguses sujus kõik enam- vähem prognooside kohaselt. Olime vahepeal üldarvestuses 8. kohal, mis oleks tähendanud vähemalt 40. kohta lõpuprotokollis, kuid viimased kolm sõitu läksid täiega aia taha. Viimaseks sõiduks tekkis arusaamine, et kummid on kulunud. Marko ja Roland, kes korrastasid Karmeni ja Andy mudeleid, vahetasid kummid küll kiirkorras, kuid püüda ei olnud enam midagi. Ei saanudki õieti aru, miks see nii juhtus, sest teistel meeskondadel pidasid kummid lõpuni vastu. Lõppkokkuvõttes meie noortele 65. koht, mis ei olnud see tulemus, mida lootsime. Samas tõid Kaiar ja Margus siiski kastanid tulest välja ja platseerusid lõpuks 27. kohale.

Maailmameistri tiitel tagati kõigest veerandringise edumaaga

C grupi võitis meile hästi tuttav Janis Nabokins Lätist koos Michael Landrud´iga Rootsist. Asjaolu, millele esialgu keegi tähelepanu ei pööranud, sest tulemas oli veel kaks tugevamat gruppi. B grupis ei suutnud keegi Nabokins/Landrud´i edestada. A grupis tabas täielik fiasko eelmise aasta maailmameistrit Matti Führ´i koos paarilisega. Alates kolmandast sõidust hakkas nende mudel tõrkuma ja seda praktiliselt kuni lõpuni. Lõpptulemuseks 77. koht. Väike lohutus meile. Kui ka A grupp oli lõpetanud, oligi sündinud tõsiasi, et maailmameistriks krooniti Janis Nabokins koos paarilise Michael Landrud´iga. See teema pakkus veel hiljemgi kõneainet, et maailmameister tuleb C grupist. Ilmselt muutusid rajaolud viimase kahe grupi jaoks selliselt, et ei suudetud enam paremat tulemust välja sõita.

Lõpuks kolm paremat:

1. Janis Nabokins Läti/ Mishael Landrud Rootsi 638,81 ringi
2. Antnin Vojtik Tšehhi/ James Cleave Suurbritannia 638,56 ringi
3. Vladimir Horky/ Jaroslav Recek Tšehhi 632,66 ringi

Nagu näha, võideti maailmameistri tiitel vaid 25 sekoriga, mis on veerand ringi!

Kokkupõrge vigastas staatori magnetit

Võistlusrada Štirin´is Foto Johannes Mets
Võistlusrada Štirin´is. Foto: Johannes Mets

Järgmine klass oli ES-32 (väike eurosport). Registreerinud võistlejaid oli 120 (15 gruppi). See oli meile paras katsumus. Kõik, mis liigub, kulub ja nii oli ka Karmeni mudeli mootori rootoril Tšehhi sõiduks tööressurss otsas. Uus rootor oli juba ammu tellitud, kuid kohalejõudmine venis. Lubati, et uued ja tasakaalustatud rootorid jõuavad võistluspaika õigeks ajaks. Seekord pidas antud lubadus vett ja treeningsõitudeks sai uus rootor paigaldatud. Uue rootoriga harjumine võttis natuke aega. Sellest hoolimata sujus esialgu kõik ilusti. Treeningute ajad olid 5,1.. 5,3 sekundit ja kõik näis laabuvat, kuni jällegi ühe juhusliku kokkupõrkeni teise mudeliga, mille tulemusena sai vigastada staatori magnet, küljest murdus väike tükk. Meid aitasid mootori korrastamisel suuremate kogemustega võistlejad, kuid ringiajad jäid ikka 5,5..5,7 sekundit. Andy ringiajad jäid 5,2 sekundi kanti. Raske oli ka sobivate kummide valik. Kummid, mis ühel treeninguajal olid head, ei sobinud enam järgmisel. Sellega olid hädas ka teised sõitjad.

Kvalifikatsioonis saavutas Kaiar 43. koha, Margus 46. koha, Karmen 112. koha ja Andy 118.koha. Selles klassis ja edaspidi anti igale võistlejale 1 minut sõiduaega ja selle jooksul püüdis igaüks teha vähemalt ühe väga kiire ringi, mille järgi ka võistlejad reastati ja gruppidesse jagati. Selle klassi esiosas võistluse käigus suuri üllatusi ei olnud ja lõpuks platseerusid meie võistlejad alljärgnevalt: Kaiar 41. koht, Margus 86. koht, Karmen 103. koht ja Andy 107.koht. Margusel olid tehnilised probleemid, Andy tegi palju sõiduvigu ja Karmen ei saanudki oma mudeliga õiget sõiduhoogu sisse. Ka meile hästi tuntud Jânis Rage-Ragis oli kummivalikuga hädas ja ei olnud oma 45. kohaga sugugi rahul.

Lõppprotokolli 3 paremat:

1. Antonin Vojtik Tšehhi 455,9 ringi
2. Trigilio Paolo Itaalia 454,18 ringi
3. Recek Jaroslav Tšehhi 450,83 ringi

Abistajatelgi juhtub näpuvigu

Piero Castricone, maailmameister Foto Johannes Mets
Piero Castricone, maailmameister. Foto: Johannes Mets

Väikese eurospordi jarel võtsid platsi vormelid- F1-32. Registreerunud oli 120 võistlejat, kuid kvalifikatsioonis osales 116 võistlejat. Meie jaoks kulgesid siin asjad enam-vähem eelmise aasta tasemel. Lootsime, et läheb paremini. Treeningsõidud sujusid ja mingeid äpardusi ei juhtunud. Kvalifikatsioonis saavutasid meie võistlejad järgmised tulemused: Kaiar 55. koht, Karmen 84. koht ja Andy 91. koht. Margus selles klassis ei võistelnud. Silma torkas, et Leedu noormees Budrys Dominykas saavutas kvalifikatsioonis 14. koha. Karmen sõitis oma sõidu hästi ja platseerus lõpuks 58. kohale. Andy mudel oli tema grupis kõige kiirem, kuid ta ei suutnud seda paremust realiseerida liiga paljude väljasõitude tõttu. Kaiar oli peale eelsõite 43. kohal ja Andy 89. kohal. Siin juhtus Karmeni isal, Markol, kes mudelit ümber tõstis iga sõidu järel, väike näpuviga. Nimelt kleepis ta mudelile ühe vahetuse ajal vale värviga kleepsu ja sõidu ajal juhtuski see, mis juhtuma pidi. Karmen sõitis korra rajalt välja ja rajamehaanik pani mudeli rajale tagasi vastavalt kleepsu värvile. Karmen ei suutnud kohe reageerida, jätkates sõitu ja ületas rajalugeja. Siis alles sai ta aru eksitusest ja lasi stopi teha, kuid üks ring jäi siiski lugemata. Lõppkokkuvõttes poleks seegi suurt aidanud, sest võimalik olnuks paar kohta tõusta. Juhtus aga see, et Leedu noormees sõitis ennast esialgu poolfinaali ja sealt edasi ka finaali! Finaalis alustas ta hästi ja oli peale kahte esimest sõitu isegi liider, konkurendid tihedalt kuklasse hingamas. Kolmandas sõidus aga võtsid vanad rebased oma ja ei lubanud Leedu noormehel ennast enam üllatada. Lõpuks taandus Budrys viiendaks, kuid pälvis peale viimast sõitu konkurentidelt tubli tunnustuse!

Vormeli kolm paremat:

1. Piero Castricone Itaalia 412,22 ringi
2. Vladimir Horky Tšehhi 405,39 ringi
3. Jan Zemlicka Tšehhi 404,58 ringi

Budryse tulemuseks viiendana jäi 401,23 ringi.

Karmen pingutas üle

Võistlused lõpetas kõige kiirem ja võimsam klass ES-24 (suur eurosport). Registreerus 120 võistlejat, kes kõik ka mudeli võistluseks rajale panid. Kvalifikatsioonisõitude põhjal hõivas Kaiar 7. koha, Margus oli 37., Karmen 65. ja Andy 86. Kvalifikatsioonis oli näha, et Karmen üritas tõsiselt, kuid pingutas veidi üle, kuigi Kaiar teda rahustada püüdis. Eelsõitudes oli jällegi Andy mudel oma grupis kõige kiirem, kuid liiga palju sõiduvigu ei lubanud paremat 74. kohast lõppprotokollis. Karmen sattus sellisesse gruppi, kus oli mitu jalgujääjat, mille tõttu ta ei saanud oma sõitu teha. Aeglasemad mudelid sõitsid mitmel korral Karmeni mudeli rajalt välja ja korra tuli mudelit ka natuke kohendada, et sõitu jätkata. Sinna need ringid läksid ja lõppkokkuvõttes Karmenile 51. koht. Margusel sujus sõit hästi, kuid jäi siiski poole ringiga poolfinaalist välja! Lõppkokkuvõttes 25. koht. Kaiaril seevastu sujus kõik suurepäraselt ja ta sõitis ennast 19. kohaga poolfinaali. Poolfinaalis suutis ta oma positsiooni veel parandada ja platseerus lõpuks 14. kohale, jäädes oma esinemisega väga rahule. Tippude seas kulgesid asjad rahulikult, kuid tšehhid tegid siiski võimsa lõpu, võttes lõpuks kolmikvõidu:

1. Antonin Vojtik 527,63 ringi
2. Vladimir Horky 521,24 ringi
3. Jaroslav Recek 519,92 ringi

Et edaspidi paremini õnnestuks

Meie tiim Vasakult Roland Aron, Marko Mets Kaiar Tammeleht Foto Johannes Mets
Meie tiim Vasakult Roland Aron, Marko Mets Kaiar Tammeleht. Foto: Johannes Mets

Tagantjärele kommentaariks võib öelda, et peame nüüd põhjalikult aru pidama, mida järgmine kord paremini teha ja mis viltu läks, et järgmisel korral paremini esineda. Võistlustel hakkas silma see, et võistlejaid sai jagada kahte leeri. Ühed, kes püüdsid oma ainukest mudelit võimalikult paremasse konditsiooni timmida ja teised, kes valisid treeningul mitme (tavaliselt 2-3) mudeli seast välja parima. Meie olime esimesed. Ka oli vanadel tegijatel iga mudeli jaoks kuni 5 varumootorit, mis suurendas kindlasti nende šansse.

Ühel päeval oli meil piisavalt vaba aega ja käisime ka Prahas vanalinnaga tutvumas. Käisime Vaclavi väljakul, Karlova sillal ja kuulsate kelladega kiriku juures. Vanalinn oli täis pikitud poode ja poekesi. Kõik mõeldud turistidele. Ostsime meiegi sealt üht-teist mälestuseks. Silma hakkas tänavatel veel igasugu veidrikke, kes rahva lõbustamisega raha teenisid.

Sõidu teokssaamise eest kuuluvad meie tänusõnad Sindi linnavalitsusele, Fein-Elast Estoniale, AQ Lasertool OÜ´le ja Sindi ANK´ile.

______________________________________________________________________________________________________

* Toimetaja märkus: Siradz’i on Poola lõunaosas voolava Oderi lisajõe Varta kaldale 1154. a asutatud linn, mille Preisi väed 1793. a rüüstasid ja selle tulemusena dominiiklaste klooster hobuste moonalaoks muutus. Samasse hoonesse asutaski 1823. a Sileesia sakslane Adolf Harrier oma teise kalevimanufaktuuri, mis juba 1834. a andis selle uue omaniku Johann Christoph Wöhrmann’i juhtimisel toodangut tollasel Liivimaal, Sindis.